یاداشت های سید کاظم حجت

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

بسمه تعالی
سلام خدمت شما عزیزان
مجموعه مقلات و یاداشت های بنده در این وبلاگ قرار دارد.
از بازدید شما ممنون.

سید کاظم حجت


۵ مطلب در آگوست ۲۰۱۶ ثبت شده است

۱۷:۴۴۲۰
آگوست

اسراف در تالیف

از روزی که بشر با خط آشنا شد علاقه عجیبی به آن پیدا نمود، و شروع کرد به نوشتن. یکی تاریخ را به نگارش در آورد، دیگری افکار خود را، یکی حقایق را نوشت، دیگری از کاه کوه ساخت! خلاصه هر کسی علاقه  و سلیقه خود را پیاده کرد.

نویسندگان بر دو دسته هستند؛ مولف و مصنف، یک عده فقط تالیف می کنند، اما عده ی تصنیف می نمایند!

سید کاظم حجت
۲۱:۲۸۱۰
آگوست

سواک یا مسواک مساله این است؟!


در کوچه و بازار کشور وقتی قدم می زنیم، به کرات مشاهده کرده و‌ می کنیم که عده ی چوبکی بدست و در حال مالیدن به دندان های خود هستند، و بعضی دیگر بسته بسته آن را برای فروش به بازار آورده اند، یک عده هم که از حج بر می گردند از این چوبک ها سوقاتی برای دوستان خود می آورند! این چوبک سواک نام دارد و از درختی به نام اراک یا از درخت زیتون گرفته می شود و به اندازه های کوچک در آورده و به عنوان برس دندان یا همان مسواک استفاده می شود.

سید کاظم حجت
۲۱:۰۰۱۰
آگوست

نقدی بر یک فتوا


مقدمه:

در حال مطالعه استفتائات مرجع عالی قدر آیت الله العظمی محقق کابلی دام ظله بودم که استفتائی نظر حقیر را جلب نمود. آن استفتاء عبارت از این است که شخصی سوال نموده: «برخی از سادات ازدواج سیده با عام را جایز نمیدانند؛ آیا خمس به آنها تعلق می گیرد، آیا معاشرت با آنها جایز است یا خیر؟

پاسخ دهنده: معظم له (آیت الله محقق کابلی)

هیچ دلیلی بر حرمت ازدواج سیده با عام هم کفو وجود ندارد و هیچ فقیه هم فتوای بر حرمت چنین ازدواج نداده است؛ اگر سیدی این حکم شرعی را انکار کند دادن خمس به آن جایز نیست.»

سید کاظم حجت
۲۲:۲۵۰۴
آگوست

دست بوسی در اسلام

 نقدی بر مقاله

دست بوسی سادات؛ خرافه کهن و بدعت دیرینه

نویسنده : علی زاده مالستانی

ناقد : سید کاظم حجت


بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

گر حسین علی شود پیدا

این زمان شمر نیز بسیار است

در هر زمان کسانی وجود دارند که با دستورات دین مخالفت می کنند و قرآن و احادیث را تفسیر به رای می نمایند و دین را با سلیقه های خود تفسیر می کنند. خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرماید: بَلْ أَکْثَرُهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ (1). أَکْثَرُهُمْ فاسِقُونَ (2) 

یکی از مسائلی که در افغانستان هر روز دارد توسط دشمنان دین تبلیغ می شود؛ سید زدائی می باشد! از هر طریقی می خواهند سادات و اولاد رسول خدا (ص)  را که محبتشان اجر رسالت پیامبر(ص) می باشد را توهین و تحقیر کنند.

شخصی که این مقاله را نوشته است بر رد دست بوسی به نام علی زاده مالستانی است؛ او شخصی فاسد است و به علمای شیعه مانند شهید ثانی توهین کرده است و بالاتر از آن به حضرت فاطمه زهرا (س) سیدة النساء العالمین هم توهین کرده است و همیشه بر علیه اسلام دست به قلم می برد.

بنده هم در صدد شدم تا این مقاله را جواب بدهم اما نه به این خاطر که قوم دیگری را بکوبم! فقط می خواهم دست بوسی را با قوانین اسلامی بررسی کنم تا بدانیم که دست بوسی جائز است و بلکه در بعضی موارد مستحب هم می باشد.

سید کاظم حجت 

حوزه علمیه 

حضرت آیت الله العظمی حجت (ره) 

15/1/1392

سید کاظم حجت
۲۲:۰۳۰۴
آگوست

آیا نگاه کردن به نگین انگشتر در حال قنوت ثواب دارد؟


جواب: روایتی خاص در این مورد نداریم اما روایات عامی داریم که استحباب این عمل را در حال دعا کردن بیان میکند چه در حال نماز و چه در غیر آن:


عن الحسین بن علی (ع) قال: " قال رسول الله (ص): " یا بنی تختم بالیاقوت فإنه میمون مبارک, وکلما نظر الرجل فیه إلى وجهه یزیده نوراً .." (1)

امام حسین فرمودند : رسول خدا به من فرمودند : پسرم انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فـرخنده و مبارک است هر وقت مرد به آن نگاه کند نور صورتش زیاد مى شود

سید کاظم حجت