یاداشت های سید کاظم حجت

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

بسمه تعالی
سلام خدمت شما عزیزان
مجموعه مقلات و یاداشت های بنده در این وبلاگ قرار دارد.
از بازدید شما ممنون.

سید کاظم حجت


۲۶ دلو روز شکست دشمن

جمعه, ۱۷ فوریه ۲۰۱۷، ۰۹:۱۸ ق.ظ

باسمه تعالی

۲۶ دلو روزی که افغانستان همه دنیا را به خود متوجه ساخت، چون توانست شوروی تا دندان مسلح را شکست بدهد و از کشور بیرون نماید.

مجاهدین راستین ما که یا در همان دوران به درجه رفیع شهادت رسیدند یا الان با گمنامی و معلولیت به سر میبرند با امکاناتی ناچیز و جان بر کف از وطن دفاع نمودند و ایمان خود را با دفاع از کشور نمایان ساختند.‌ 

رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: حب الوطن من الایمان.(۱)

مردم افغانستان با همکاری با مجاهدین راستین ملت جامعه عمل به این حدیث زیبا و پر معنی پوشاندند و با توکل به خدا به هدف نهایی رسیدند. 

شوروی هدفش تغییر نسل مسلمان و از بین بردن اسلام بود به همین لحاظ علما، اساتید دانشگاه، متنفذین و... تا توانست به شهادت رساند و قوانین اسلامی را نادیده گرفت؛ همین عمل باعث بر افراشته شدن پرچم جهاد و سقوط شوروی شد.


کفار همه یک هدف دارند و آن نابودی اسلام است. هیچگاه نخواستند واقعا به مسلمان ها کمک کنند بلکه به مقتضای سیاست خود را دوست مسلمین نشان دادند و میدهند؛ عده ی بی وجدان هم مانند زمان ما در آن زمان فریب آنها را خوردند، اما فراموش کردند که گربه (پشک) برای رضای خدا موش نمیگیرد.

 این در حالی است که خداوند متعال می فرماید: وَلَن تَرضىٰ عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم...(۲)

و هرگز یهود و نصارى از تو خشنود نخواهند شد تا آنکه از آیین آنان پیروى کنى...(۳)

هر زمانی مقتضیات مخصوص به خود را دارد و کسانی که در آن زمان حضور نداشتند نمیتوانند امروز برنامه های آن دوره را نقد نمایند. در آن موقع اسلحه گرفتن بهترین تصمیم برای مقابله با دشمنان بود و غیر از آن راه دیگری نبود‌. چرا؟ چون کفار کشور را تصرف کرده بودند و سیطره بر مسلمین داشتند و هر روز اسلام را تضعیف میکردند، توسط اساتیدی وارادتی که مبانی ضعیف و سست کمونیزم را به خورد نسل جوان میدادند و اگر کسی اعتراض مینمود او را زندان و بعد اعدام میکردند‌.

این جا بود که ندای الهی بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً...(۴) وخداوند تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین سلطه ای برمؤمنان داشته باشند.

دشمنان اسلام در مرور زمان تجربه کسب کردند و به این نتیجه رسیدند که با جنگیدن و  و حکومت داری نمیتوانند عقاید باطل خود را جایگزین عقاید مسلمین نمایند، به همین لحاظ برنامه را تغییر داده و جنگ فرهنگی را شروع نمودند و با استفاده از مسلمان نماها این نقشه را اجرا نمودند.

امروز اقتضا میکند جهاد کنیم، اما از نوع فرهنگی؛ علما و اساتید واقعی باید از هر طریقی که میتوانند معارف اسلامی را نشر و پخش نمایند، از طریق بیان، قلم، رادیو، تلویزیون و...، از همه مهمتر از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، گوکل پلس، تویتر و... که دنیا را مانند دهکده ی درست کرده و همه مردم دنیا را با هم مرتبط ساخته است.

ما میتوانیم از طریق فیسبوک جهاد فرهنگی نماییم، بسیاری از علما و اساتید در فیسبوک عضو هستند اما عده ی کمی از آنها فعالیت دارند. با صرف گذاشتن یک حدیث یا جمله ناب و زیبا کاری صورت نمیگیرد، بلکه باید اسلام برای همه تفسیر و تشریح شود. 

قرآن کتابی است که اگر انسان به آن توجه داشته باشد میبیند دنیایی از علم و دانش در آن وجود دارد ولی افسوس که امروز محجور واقع شده است! با تفسیر نمودن صحیح قرآن و روایات اسلامی میتوانیم جلوی گمراه شدن بسیار از اشخاص را بگیریم، اما به شرط آنکه همت کنیم و دل به کار بدهیم. 

البته جهاد فرهنگی به این معنا نیست که جهاد مسلحانه دیگر صورت نخواهد گرفت، شاید زمانی دوباره مقتضیات آن فراهم شد و مجاهد هایی راستین قد علم نمودند.


سید کاظم حجت

۲۷ دلو ۱۳۹۴

حوزه علمیه 

حضرت آیت الله العظمی حجت (ره)


(۱) نمازى شاهرودى، على، مستدرک سفینه البحار، ج 10، ص 375، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1418ق.

(۲) بقره/۱۲۰

(۳) ترجمه آیت الله مشکینی.

(۴) ترجمه تفسیر المیزان.

۱۷/۰۲/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید کاظم حجت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی